Lek med en flytorm och lär dig en voltvändning vid crawl

Att träna vändning med en flytorm är ett väldigt roligt, effektivt och tryggt sätt. Med flytormen har man kontroll på rotationen, kontroll på händerna och har lättare att vända utan oro för att köra in i väggen.
Flytorm
Jag har svurit mycket över felande voltvändningar sedan jag började simma i mogen ålder. De har tagit så lång tid att jag blivit andtruten. Jag har varit fullt medveten om teknikproblemen men inte klarat av att fixa dessa för ens nu då min simtränare David gav mig nyckeln till framgång – en sådan där lång flytorm som ser ut som någonting mellan en bit rörisolering och en sträng med frigolit. De brukar finnas sådana att låna vid barnbassängen eller hos simskolan.

Bloggposten är uppdelad i tre delar:

  • egen film
  • textbeskrivning som kompletterar filmen och sist
  • en oerhört noggrann teknikgenomgång med andra filmer.

Vändningen är långt i från perfekt ännu men jag har kul och det går snabbare. Jag slipper det avbrott en ”torrvändning” ger. Det tog mig tre teknikpass med vändningsträning att nå hit.

  • Moment 1
    Du tar flytormen i med båda händerna i var sin ände och lägger den bakom ryggen. Håll fast händerna hela tiden i ormen. Händerna skall vara i höfthöjd.
    Lägg dig på mage och sparkar dig fram mot väggen.
    När du närmar dig väggen så doppar du ner huvudet, roterar runt och skjuter ifrån. Händer håller du fortfarande kvar i ormen och vid höfterna.
    Lekande lätt har du nu gjort en korrekt voltvändning även om du kom upp med näsan i vädret. Detta fixar vi senare. Som en barnlek! Eller hur?
    Gör samma sak en gång till men för nu ihop händerna vid frånskjutet. I och med att händerna hålls fast i ormen så ligger de kvar i rätt läge höjdmässigt.
    När detta funkar…
    .
  • Moment 2
    Börja rotera vid frånskjutet så du hamnar på mage efter att du skjutit i från. Rotera inte mitt i vändningen utan efter du skjutit ifrån med fötterna.
    När detta funkar…
    .
  • Moment 3
    Släpp ormen. Börja med att sparka dig fram med händerna vid höfterna, flippa och skjut i från utan att vifta med armarna alls. De skall ligga kvar vid höfterna. Vända och ligg kvar på ryggen eller rotera vid frånskjutet. Bara händerna är ovanför huvudet då du tar far.
    .
    När detta funkar…Sparka dig framåt med armarna rakt framför dig. För ner ena armen som i ett crawldrag men lås den vid höften och för ned andra till samma position – gör din flipvändning
    .
    När detta funkar…Kör sammansatt crawl, för ner en arm och sen nästa, lås dem vid höften och flippa.

 

Notera!

  • Se till att händerna är i rätt position när vändningen börjar dvs vid dina höfter. Se till att händerna inte används alls vid rotationen. De skall vara låsta vid rumpan. När jag väl släppte flytormen så fann jag det enklare att göra detta med handfenor på till en början. Det bildas då ett motstånd mot att förflytta dem.
  • När du skjuter ifrån liggande på rygg så är är lätt att få en kallsup – köp en näsklämma i så fall. Träna på att blåsa ut genom näsan i frånskjutet senare när grundtekniken funkar.
  • Det är lätt hänt att man simmar i för låg fart i början då man är rädd att krocka med väggen. Ta en trygg ”uppmätningstund” tillsammans med flytormen där du går närmare och närmare väggen. Du kommer då inse hur otroligt nära du kan vara och ändå komma runt.
  • Om farten är för låg så är det svårt att gå runt. Testa med båda händerna rakt fram och för tillbaka dem samtidigt till höften och volta sen. Detta är bara ett träningstrick och du skall inte göra så den när du simmar på riktigt. När du simmar på ”riktigt” så skall du i god tid först föra ner ena armen och sen andra innan vändningen.

När du sen börjar simma fulla längder – välj en lägre fart i början så du inte kommer fram andtruten till poolkanten och inte orkar genomföra vändningen. Jag körde armdrills i lördags med handfenor på och drog igång benkicken ca fem meter från väggen. Det blev en behaglig rytm och kul var det.

Jag har nu kört tre simpass med denna typ av träning. Jag kör säkert 30-40 vändningar som ren teknikträning utan att simma en full längd innan. Så fort tekniken börjar krångla så går jag tillbaka till vändningsleken med flytormen.

Grundlig teknikgenomgång av voltvändning med flytorm

Steg 1 -kan nog hoppas över av de flesta

Steg 2 – här började jag

Steg 3

Steg 4

Steg 5